1396-11-20 18:06
684
0
50291
خاطرات آن مرد بزرگ(1) ؛

شما با این سید مشکل خواهید داشت / او یک روز زندان کم دارد ، اگر بدهید کار تمام است

صبح شنبه آن هفته ، امینی در کاخ به شاه گفت : "شما با این سید مشکل خواهید داشت . او یک روز زندان کم دارد . اگر بدهید کار تمام است ."

اختصاصی گلستان ما ؛ دکتر علی امینی که نخست وزیر شده بود و به روش سنتی قدیمی ها ، همچنانکه اتابک و مستوفی و مصدق ، با علما راه می رفت ، هر شب جمعه ای به بهانه زیارت و دیدار از مقبره مادرش و قوام السلطنه (عموی همسرش) به قم می رفت . صبح به دیدار مراجع ثلاثه آقایان گلپایگانی ، شریعتمداری و نجفی مرعشی و ظهر در خانه ابوالفضل تولیت - نایب التولیه آستان حضرت معصومه - بازدید.

در یکی از این دیدارها به دلالت اهل علم که شریف العلماء ، رابط نخست وزیر با روحانیت خبرش را به دکتر امینی داد ، نخست وزیر به خانه "حاج آقا روح الله" هم رفت که می گفتند داعیه مقام ندارد و نزد طلبه ها بسیار محبوب است .

صبح شنبه آن هفته ، امینی در کاخ به شاه گفت : "شما با این سید مشکل خواهید داشت . او یک روز زندان کم دارد . اگر بدهید کار تمام است ."

شاه که دل خوشی از این نخست وزیر اشرافزاده نداشت این حرف را شنید اما گوش نکرد و مجبور شد 17 سال بعد با شرمساری به او اعتراف کند که خطا کرده است . دو سال پس از روزی که امینی آن نصیحت را به شاه کرده بود روز 15 خرداد 42 حکومت با به مسلسل بستن مردم و اعلام حکومت نظامی مجبور شد نماینده به زندان بفرستد و به آیت الله پیشنهاد سازش بدهد که مقبول نیفتاد.

اسدالله علم جانشین امینی می خواست شاه با سید روح الله خمینی همان کاری بکند که پدرش با مدرس کرد . او پا به زمین می کوبید که مسئولیت این کار را بدوش می کشد اما هنوز رجالی بودند که تحصیلات حوزوی داشتند و می توانستند خطرات این کار را یادآور شوند از آن جمله سید ضیاالدین طباطبایی ، سید حسن امامی ، صدرالاشراف ، علی دشتی ، سید جلال تهرانی .

از طرفی از طریق کسانی چون صدرالاشراف ، سلیمان بهبودی و ابوالفضل تولیت هم نظریات مراجع و روحانیون بزرگ به دربار می رسید .

اسدالله علم سعی داشت به شاه بگوید که روح الله خمینی یک روحانی ساده و مدرس حوزه علمیه است و با ساختن پرونده هایی - از جمله ارتباط با مصر که ان زمان روابط تیره ای با ایران داشت - می توان چشم ها را بر هم گذاشت و تیر را شلیک کرد . آمریکایی ها هم مخالف نبودند .

اما دیگرانی که اطلاعاتشان درباره حوزه های علمیه و مدارج روحانیت و ارتباط مردم با انها بیشتر از علم بود به شاه یادآوری کردند که آقای خمینی از مراجع است . علم می گفت مراجع قم اقایان گلپایگانی ، مرعی و شریعتمداری هستند .

روز 14 آبان 43 که خبر تبعید امام اعلام شد تصاویری در گوشه و کنار قم و در خانه مردم مذهبی وجود داشت که زیر آن نوشته شده بود "آیت الله العظمی حضرت سید روح الله خمینی مرجع تقلید شیعیان جهان" ، شاه این را ندید و فقط دلخوش داشت که رابطان به او خبر دادند که اکثریت مراجع از این حادثه و ارام شدن قم و تصحیح روابط دربار و حوزه های علمیه خشنودند ..

ادامه دارد ...

منبع : کتاب 275 روز بازرگان نوشته مسعود بهنود

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.